Dni kwiatowe, to tak zwane „piki” w branży kwiatowej, kiedy popyt na kwiaty bardzo wzrasta. Czas kolejek w kwiaciarni od rana do wieczora to Walentynki, Dzień Kobiet i Dzień Matki. Oczywiście są też inne święta kwiatowe i dni popularnych imienin, ale to już spokojniejsze okresy w sezonowości kwiaciarni.
Aby efektywnie przebrnąć przez dni wzmożonych zakupów kwiatów trzeba się do tego dobrze przygotować, tylko wtedy jesteśmy w stanie zaspokoić potrzeby klientów. Umiejętność maksymalizacji przychodów w te święta mogą mieć wpływ na sukces lub porażkę kwiatowego przedsiębiorstwa.
Generalnie plan działań jest dość podobny dla każdego z tych świąt, jedyna różnica wynika z różnych propozycji jakie trzeba przygotować w kwiaciarniach, bo trzeba. Na Walentynki dużo czerwonych róż w różnych długościach, flowerboxy ale też bukiety w kształcie serca z kwiatów mieszanych w różnych kolorach. Dzień Kobiet to pojedyncze tulipany w folii, florystów denerwują ale zaspokajają potrzeby klientów, którzy mają wiele kobiet do obdarowania kwiatami w tym dniu. Do tego trzeba przygotować wiele różnorodnych bukietów w kilku poziomach cenowych. Dzień Matki to mniej bukietów ale konkretniejszych, wiadomo – Matka jest tylko jedna!
Dni kwiatowe to wielodniowe przygotowania, to trudne okresy w działalności kwiaciarni. Z jednej strony spodziewane zwiększone przychody, z drugiej wysokie ceny i ogromne ryzyko – ile kwiatów kupić aby ich nie zabrakło do końca dnia i żeby z drugiej strony nie zostało ich na drugi dzień zbyt wiele. Co zrobić aby ten dzień był łatwiejszy i aby zarobić więcej pieniędzy? Aby Twoje działanie było efektywne, przygotuj się!
Dwa tygodnie przed
- Zastanów się, czym w tym roku chcesz pozytywnie zaskoczyć klientów? W witrynie przygotuj ciekawą ekspozycję.
- Przypomnij klientom o nadchodzącym święcie. W najbardziej widocznym miejscu wywieś plakat. Na stronie internetowej zamieść wpis zachęcający do odwiedzin Twojego sklepu internetowego. Na Fanpage’u promuj oferty specjalne na ten dzień.
- Zachęć klientów do wcześniejszego składania zamówień. Takie zlecenia premiuj dodatkowym rabatem. To jeden ze sprawdzonych sposobów zminimalizowania ryzyka wyrzucenia niesprzedanych kwiatów do kosza.
- E-mail marketing, SMSy – wykorzystaj zebrane kontakty do przygotowania kampanii marketingowej. Wyślij kupon rabatowy swoim klientom zachęcający do zakupów.
- Pamiętaj o znacznym wzroście cen zakupu kwiatów w tym okresie, odpowiednio skalkuluj swoją ofertę. Taniej niż w ubiegłym roku raczej nie będzie.
- Zastanów się ile i jakie kwiaty zamówić, u którego dostawcy.
- Przejrzyj zapasy wstążek i opakowań, uzupełnij braki.
- Sprawdź czy masz odpowiedni zapas papieru do terminala kart płatniczych i kasy fiskalnej.
Tydzień przed
- Zadbaj o odpowiednią ilość kwiatów na nadchodzący tydzień.
- Sprawdź, jakie bukiety w tym czasie promuje Twój partner w przesyłkach kwiatowych, przygotuj odpowiedni asortyment, aby nie trzeba było stosować zbyt często polityki zastępowalności produktu. Bo przecież najważniejsze to nie zawieść klienta i swoich biznesowych partnerów.
- Uporządkuj kwiaciarnię i zaplecze, w tym okresie na pewno nie będziesz potrzebował bałaganu.
- Przygotuj do intensywnej pracy narzędzia. Naostrz i zdezynfekuj noże, nożyczki, sekatory. Uzupełnij braki.
- Klienci nie lubią stać w kolejkach, zrób wszystko aby do nich nie dopuszczać. Zapewnij dodatkowy personel.
Trzy dni przed
- Uporządkuj kwiaciarnię i zaplecze.
- Zwiększ asortyment kwiatów i dodatków florystycznych.
- Zaproponuj swoim klientom ciekawe bukiety. Najważniejsze aby klient miał wybór i możliwość decyzji.
- Przygotuj kwiaty ozdobnie pakowane pojedynczo i gotowe bukiety w 3 różnych cenach. Pozwoli ci to rozładować kolejkę w tym dniu. Kto lubi stać w kolejkach?
- Zaplanuj ciepły posiłek dla Twoich pracowników.
Dzień przed
- Uporządkuj kwiaciarnię i zaplecze.
- Wieczorem zbierz wszystkie informacje o dostawach bukietów, optymalnie zaplanuj trasy kuriera. Jeżeli uznasz, że jedna osoba nie wystarczy zastanów się kto może ci w tym dniu pomóc, może znajomy taksówkarz? Pamiętaj, w dni kwiatowe takich dostaw pojawi się znacznie więcej i często w ostatniej chwili.
- Przeanalizuj asortyment, ewentualnie dokup w ostatniej chwili, zadbaj jednak o to aby wcześniej zamówić je u twojego dostawcy.
W dniu
- Każdy pracownik kwiaciarni zdaje sobie sprawę z tego, że w takim dniu pracuje się od rana do wieczora.
- Skup się na obsłudze Klientów.
- Staraj się rozładować kolejkę, proponując szybszą obsługę osób, które wybiorą coś z przygotowanych wcześniej propozycji.
No to pozostaje pytanie – ile i jakich kwiatów kupić?
Jest to pytanie, na które nie ma uniwersalnej odpowiedzi. Dopasowanie asortymentu do sezonowości to jedna z podstawowych barier wejścia na rynek kwiatowy. Kilka lat trwa zdobycie tej wiedzy i umiejętności, notatki w notesach przedsiębiorców są w tym przypadku podstawowym źródłem wiedzy, bezcennej. Kto zdobędzie tą wiedzę i umiejętność ten osiągnie sukces.
Fajnie przygotowane podsumowanie, gdy otwieraliśmy kwiaciarnie dużo zaczytywałem się w Wasze artykuły.
Bardzo przydatny artykuł 🙂 zwłaszcza z tymi rolkami papieru do kasy i terminala.